Kas šogad jauns pirmsskolā?
Katru jauno mācību gadu pirmsskolas komanda uzsāk ar vairāku dienu mācībām un kopīgi vienojas par šī gada prioritātēm, sasniedzamajiem mērķiem un uzdevumiem. Pašvadīta mācīšanās, bērnu vērošana, individuāli uzdevumi, rūpīgi sagatavota un mierīga vide, mācīšanās ārā ir tikai daži no terminiem, kas mācību dienās tika apspriesti un analizēti. Sīkāk par to, kas aktuāls sagaidāms šogad, stāsta pirmsskolas vadītāja Inese Vitenberga.
Kādi ir šī gada galvenie uzdevumi, kas izvirzīti kopā ar komandu?
Šis ir pirmais mācību gada sākums man kopā ar komandu, katrs no mums šeit vēlas būt un strādāt kopā. Galvenais uzdevums – šo komandas sajūtu nepazaudēt ikdienas ritumā. Mums šogad paredzēts ļoti daudz mācīties pašiem, lai varētu palīdzēt mācīties bērniem. Tūlīt septembrī jau paredzēts pirmais darbinieku mācību izbraukums uz citu pirmsskolas izglītības iestādi, lai iedvesmotos un pilnveidotu kopīgu izpratni par to, kā veidosim ikdienas mācību procesu vēl individualizētāku.
Pats svarīgākais mums šķiet ļaut katram bērnam nepazaudēt vēlmi mācīties, dažiem bērniem šogad arī vēlamies palīdzēt šo vēlmi atgūt. Mācīšanās ir bērna paša atbildība, un bez bērna aktīvas iesaistīšanās mācīšanās nav iespējama. Bērnam jāsajūt gandarījums par mācīšanos, jāsajūt, ka viņš VAR. Tāpat bērnam arī jājūt, ka viņš ir lēmumu pieņēmējs, un jāmācās uzņemties atbildību par saviem lēmumiem un to sekām. Pedagoga uzdevums šādā mācību procesā ir sarežģītāks nekā vienkārši vadot frontālas nodarbības – nepieciešams katru bērnu sadzirdēt, ieinteresēt, bet mācību materiālus pielāgot, sadalīt paveicamo darbu bērnam paveicamos soļos, lai bērnam būtu veiksmes un izdošanās sajūta, bet vienlaikus arī izaicinājums kaut kā jauna apgūšanai.
Kādas ir prioritātes, kam īpaši pievērsīsiet uzmanību?
Par prioritāti mācību jomā šogad esam izvēlējušies pašvadītu mācīšanos. Lai bērnu pašvadīta mācīšanās būtu iespējama, skolotājiem un skolotāju palīgiem jāiegulda liels „neredzamais” darbs – bērnu vērošana, vides sagatavošana. Vide šogad ir mūsu galvenā rūpe – vēlamies pirmsskolas vidi veidot mierīgu, skaistu un sakārtotu, kur katrai lietai ir savs mērķis, kāpēc tā vidē vispār atrodas un ko bērns no tās iegūst, Tas ir liels darbs skolotājiem – vērot bērnus, izprast bērnu vajadzības un atbilstoši tām veidot vidi. Svarīgi, lai vidē nav lieku kairinājumu – gan vizuāla trokšņa - raibuma un jucekļa – gan arī skaņu. Ne vienmēr vidē patiešām nepieciešams daudz lietu – nereti tās traucē bērniem koncentrēties un mērķtiecīgi izvēlēties savai attīstībai nepieciešamo nodarbi.
Vai ir kas jauns, ko šogad gribas pārbaudīt, izmēģināt un ieviest?
Valodas mācību jomā šogad esam nolēmuši ieviest Montesori pedagoģijas pieeju un materiālus – piemēram, metāla ieliktņus, kustīgos alfabētus, smilšpapīra burtus. Vēlamies piedāvāt bērniem interesantas iespējas gan rokas treniņam rakstīšanai, gan rakstīto burtu un rakstīšanas apgūšanai. Šis ir izaicinājums pedagogiem, tas arī prasa pedagogu pašu mācīšanos – jāpārzina gan veids, kā ar materiāliem darboties, gan materiālu secība, jāradina pašam sevi pie citāda veida sadarbības ar bērniem – klusākas, atturīgākas. Bērniem par jaunajiem materiāliem ir liela interese, un tas ir pedagogu iedvesmas avots.
Arī āra vidē šajā mācību gadā esam iecerējuši pārmaiņas. Pavasara plānos ir gan dārza izveide pirmsskolā, gan vēlamies izveidot īpašu mācību zonu pirmsskolas pagalmā. Arī rotaļu zona pirmsskolas priekšā noteikti piedzīvos kādu uzlabojumu pavasara talkā.
Šis ir Tavs otrais gads CJS - kā pēc šī laika varētu noformulēt, kādi ir Tavi kolēģi un CJS bērni?
Visjaukāk ir vērot bērnu darbošanos āra laikā – kā visi darbojas kopā, atrod brāļus, māsas un draugus. Bērni ir atvērti un droši gan viens pret otru, gan pret pieaugušajiem.
Man ir liels prieks būt pirmsskolas kolektīvā, jo komanda ir patiešām lieliska – kolēģi ir atbalstoši, atsaucīgi un profesionāli. Tāpat kā pedagoģijas pamatā ir attiecību veidošana starp bērniem un skolotājiem, tā arī attiecības starp kolēģiem ir būtiskas, lai uz darbu visi nāktu ar prieku.